Eenmaal daags Janneke (jannekeleber) wrote,
Eenmaal daags Janneke
jannekeleber

'OKE, WEER WAT GELEERD'

Een van de laatste dingen die de pipo nog moet doen voor zijn oude school, is zijn maatschappelijke stage.
Dit houdt in dat scholieren 3 dagen mee moeten lopen in een bedrijf.
Gewoon, om eens te kijken hoe het daar gaat.

“Denk jij dat dat nut heeft?”, vroeg de pipo toen hij die stage moest gaan regelen.
“Vast wel”, zei ik.
“Wat voor nut dan?”, vroeg de pipo.
En daar moest ik hem het antwoord op schuldig blijven, want ja, ik wist ook niet precies wat voor nut.

De pipo ging op zoek naar een maatschappelijke stage bij een ICT-bedrijf. Hij schreef ze aan en daar hadden we al nut nummer 1: leren solliciteren. Hij kreeg hierop 26 afwijzingen, dus daar hadden we nut nummer 2: daar mee om leren gaan. En toen was het raak zeg: een jong bedrijf in Amsterdam wilde hem best ontvangen voor een kennismakingsgesprek. De hele voorbereiding daarop, zowel inhoudelijk als in praktische zin (treinreis regelen etc.), was nut nummer 3 t/m 6 ongeveer. En daar ging de pipo, op weg naar Amsterdam.

’s Avonds, bij de afwas, volgde een uitgebreid gesprek van hoe het was gegaan.
“Ik kon het helemaal niet vinden joh! Ik liep met mijn telefoon in mijn hand op Google Maps te kijken, maar toen liep ik bijna zo’n gracht in. Ik dacht: ik kan geloof ik beter naar de straatnaambordjes kijken.” (Nut nummer 7.) “Toen kwam ik bij een groot gebouw met allemaal bellen. Ik druk op een knop en ik denk: er zal zo wel iemand de deur open komen doen. Maar er kwam helemaal niemand. Er klonk wel steeds een soort zoem. Toen riep iemand door een intercom: ‘Je moet duwen tegen de deur!’ Ik denk: oke, weer wat geleerd. Dus ik kom binnen, bij zo’n balie: ‘Met wie hebt u een afspraak?’ Wist ik niet meer, want ik was d’r naam vergeten. Moest ik opzoeken in mijn telefoon hoe ze ook alweer heette. Toen zette die man mij in een lift en hij zei: als de deuren opengaan, moet je uitstappen. Nou, ook weer een ervaring. Toen kwam ik bij dat bedrijf en ze waren daar hartstikke aardig. Ik werd helemaal rondgeleid en iedereen zei wat-ie deed. Er werkten wel heel veel soorten van managers. Daar had ik nog nooit van gehoord. Office-managers. Content Managers. Human Resources Managers. Aan het eind vroeg die vrouw wat me het meest was opgevallen aan hun bedrijf. Ik zei: 'Dat je zoveel soorten managers hebt. Wat doen die allemaal? En zijn ze wel nodig?' Toen pas zag ik op haar badge dat ze ook een manager was. Oepsie! Maar nou ja, ze moest er wel om lachen geloof ik.”

De maatschappelijke stage is nog niet eens begonnen.
Maar hij is nu al ontzettend nuttig.
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 1 comment