Eenmaal daags Janneke (jannekeleber) wrote,
Eenmaal daags Janneke
jannekeleber

SOMS KLOPT HET LEVEN EVEN HELEMAAL

Een fotoshoot voor Happinez.
Dat staat op de agenda.
Met styling en visagie.

Het is niet echt my cup of tea, maar ik besluit me er maar volledig aan over te geven en er gewoon mijn Doutzen Kroes-moment van te maken, met alle glitter en glamour.

De tomtom leidt me naar een wat verwaarloosd landgoed met 2 grote loodsen vol containers en bouwmaterialen. Ik zit duidelijk verkeerd en wil net weggaan als er nog 2 auto’s aan komen rijden. Het blijken de fotografe, haar assistente, de visagiste en de styliste te zijn. We zitten dus toch goed. Nadat de fotokoffers, make-up trolleys en tassen met kleren zijn uitgeladen, lopen we een loods in. Het is binnen kouder dan buiten.
“En dan moet jij je straks ook nog omkleden”, zegt styliste Tilly.
Ik ril al bij voorbaat.
In een soort karkas van wat ooit een afgeschermde ruimte zou moeten worden, staat een houtkacheltje.
“Zo”, zegt fotografe Inga. Ze hurkt en begint het kacheltje op te stoken.
“Het gaat dus om een reportage over verschillende zintuigen en jij bent van het zesde zintuig: de intuïtie. Hoe weet je nou dat je een zesde zintuig hebt?”
“Dat heeft iedereen”, zeg ik naar waarheid. “Alleen niet iedereen is zich er even sterk van bewust. Maar creatieve mensen, zoals jullie, werken er vaak juist wel mee.”
“Jij mag hier even op gaan zitten”, zegt visagiste Carmen, wijzend naar een krukje.
Als ik net een beetje in de make-up zit, komt er een brommer de loods in rijden met twee jongens in bouwkleren.
“Wij komen hier verbouwen”, zeggen ze. “We gaan zagen en schuren, dus jullie moeten naar hiernaast.”

Op dit punt is mijn Doutzen Kroes-gevoel wel zo’n beetje weg.
Het hele circus verhuist naar de andere loods en na anderhalf uur is Carmen klaar met mijn haar en make-up. In een soort schuurtje binnen in de loods, trek ik de tuniek en het vest aan die Tilly voor me heeft klaargehangen. Dan wijst fotografe Inga me een plek waar ik mag gaan staan. Zijzelf staat zo’n 25 meter verderop en werkt met een telelens. Ik hoopte eigenlijk op duidelijke aanwijzingen, maar die krijg ik niet echt.
“Beweeg maar een beetje”, roept Inga. “Wat vind je leuk aan je werk? Van welk seizoen hou je het meest?”
Het ontspant me nog niet echt.
“Kijk eens naar dat hoge raam daar rechts”, roept Inga dan. Ik kijk. Door het raam valt een straal heel mooi licht. En ineens merk ik dat ik mijn handen als een soort kommetje voor me heb. Het gaat vanzelf.
“Ja!”, roept Inga. “Dit is het. Het kwartje is gevallen!”

We bekijken deze eerste serie met z’n allen op een computerscherm. Ik sta er inderdaad mooi op, in die houding naar het licht toegekeerd.
“Ik mis alleen nog een kleur”, zegt Inga. “Rood of zo.”
Haar assistente loopt naar een slinger die is opgehangen en ze trekt er een stukje rood uit.
“Die doen?”
Inga knikt. Ineens realiseer ik me dat ik net ook zag dat er een stukje paars papier voor de lens hing en ik vroeg me af of dat niet stoorde. Nu hangen ze aan de andere kant het stukje rode slinger. We maken nog 1 serie foto’s en dan roept Inga het verlossende: "Hij zit erbij!"

Als het uiteindelijke beeld op scherm verschijnt, is iedereen even stil.
“Mooi zeg”, zegt Tilly dan.
“Het klopt”, zegt Inga.
“Helemaal”, zeg ik verbaasd. “Dit ben ik, dit is mijn werk en de kleuren kloppen ook nog.”
“O ja?”, wil de rest weten. Ik wijs aan: "Ik richt me tot het licht, want dat is wat ik als medium moet doen. En ik sta precies tussen dat rood, de meest aardse kleur en het paars, de kleur van de zoektocht naar het spirituele. Daarbij draag ik het type blauw dat staat voor communicatie. Het klopt echt helemaal!"

“Goh”, zegt zelfs Inga verbaasd. “Hoe is het mogelijk he.”
“Intuïtie, het zesde zintuig”, stel ik vast.
En dan valt – boem – alles samen.
Soms klopt het leven even helemaal.
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 1 comment