Eenmaal daags Janneke (jannekeleber) wrote,
Eenmaal daags Janneke
jannekeleber

DE KLEURENKLOK

kleurenklok

“De plaat blijft soms zo hangen”, vertelde ik van de week aan mevrouw Z. van de autipoli.
Eens in de zoveel tijd hebben we met haar een gesprek over het patatje en probeert ze ons te helpen met praktische oplossingen voor autistische problemen.
“Geef eens een voorbeeld?”, vroeg mevrouw Z.
“Ballonnen schieten”, zei ik. “Dat is dit moment zijn lievelingsspel op de Wii. Heel leuk natuurlijk, maar op sommige dagen vraagt hij er de hele dag om, vanaf 7 uur ’s ochtends tot 5 uur ’s middags. En dan is een dag best lang...”
“En als je het uitlegt?”, vroeg mevrouw Z.
“Dat doe ik ook. Hij kent de hele dagindeling. Maar hij wil gewoon ballonnen schieten”, zei ik.
Mevrouw Z. knikte.
“Dan moet je aan de kleurenklok.”

De kleurenklok werkt omdat hij tijd zichtbaar maakt. En dat hebben kinderen met autisme vaak wat meer nodig. We kenden het systeem, maar we stelden het in huis halen van zo’n klok steeds uit. Het heeft toch iets definitiefs als je hem aan de muur hangt. Een beetje alsof je zegt: hier woont een autist. Wat ook het geval is, maar blijkbaar willen we er toch nog niet helemaal aan. Maar goed, nu moest het dus en A. knutselde er een in elkaar. Hij hing hem op en het patatje kwam meteen kijken.
“Is dat nou?”
“Dat is een kleurenklok.”
“Magge ballonnen schieten?”
“Als de klok bij het rood komt.”
De eerste keer zette het patatje zijn stoeltje recht voor de klok, om het verglijden van de tijd zelf waar te nemen. Het fascineerde hem wel.
“Isse rood, isse blauw, isse roze!”
En nu zijn we dan zo ver dat we de ballonnenschietenvraag heel simpel kunnen beantwoorden:
“Als de klok op rood staat.”
En ik moet zeggen: het werkt.
Weer een hobbel genomen.
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 3 comments