Eenmaal daags Janneke (jannekeleber) wrote,
Eenmaal daags Janneke
jannekeleber

ONETHISCH

Ik ben niet vies van geld.
Maar tegenwoordig lijkt aan alles geld verdiend te moeten worden. En dat geeft me steeds meer een 'vies' gevoel.

Dat viezige, smoezelige gevoel bekruipt me bijvoorbeeld bij een programma als Life and cooking, waar ik sowieso al niet graag naar kijk, maar als het toch aanstaat en ik hoor dan een kok zeggen dat ze nu 'een lekker zakje Knorr Mexicaanse saus gaat toevoegen', dan MOET ik echt zappen.
"Gadverdamme, f** op met je Mexicaanse t** saus, vieze k**kok!", roep ik uit.

Ja, het zit diep.

Overal zit ook reclame. Laatst hield A. de voorpagina van de krant omhoog; die bestond voor ruim 30% uit reclame. De voorpagina! In een documentaire zag ik ooit dat in Amerika kinderen op arme scholen leren rekenen aan de hand van getekende pizzaatjes van Pizzahut, de sponsor van het lesmateriaal. En visueel wordt de commercialisering nog het best verbeeld door het Damrak: een groot woud van oerlelijke neonreclame. Het is een treurige metafoor van een proces dat onomkeerbaar lijkt.

Op klok op tv is verkocht.
En het weer wordt mede mogelijk gemaakt door Landal Greenparks.

Afijn, nu komt de fijne ommekeer in dit logje.
Want u kent mij: ik ben van de positieve eindes.
Vandaag in de krant het bericht van een jonge, Engelse scholier die op zijn twaalfde een jongerennieuwssite opzette. Op zich al mooi nieuws, maar nog leuker is dat de site een succes werd en dat de BBC deze week er een bod op deed van 8,5 miljoen pond. En nou komt het: die jongen (inmiddels 17) heeft dat bod afgewezen, omdat (ik citeer): 'de site wordt gerund door vrijwilligers en hij het onethisch vindt om miljonair te worden van hun belangeloze werk. Bovendien denkt hij dat de BBC de site zou ruïneren. "Dan stellen ze ouderen aan die het nieuws voor jongeren moeten gaan schrijven. Dat werkt niet", aldus deze Nick Coats.'

Onethisch.
Ik denk dat heel veel commerciëlen dat woord hebben moeten opzoeken in het woordenboek.
Maar het goede nieuws is natuurlijk: het kan dus wel.

Het krantenbericht eindigt trouwens met de mededeling dat de site al drie dagen uit de lucht is, vanwege de gigantische belangstelling. 'Een nadeel van alle publiciteit', wordt dat genoemd. Ik zie het meer als een soort massale steunbetuiging aan een gebaar waar mensen al heel lang op zaten te wachten.
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments